Laden...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

Het verloop van stress naar een burn-out

De grootste oorzaak van een burn-out is het hebben van langdurige spanning en stress. Een burn-out ontstaat als gevolg van niet meer hoe om te gaan met deze spanning en stress om te gaan. Je hebt bijvoorbeeld situaties (te lang) in stand gehouden, grenzen niet of niet tijdig aangegeven, teveel eisen aan jezelf gesteld etc. Je hebt te lang te veel energie van jezelf gevraagd en van je lichaam. Je lichaam heeft de kans niet meer om te herstellen en je raakt steeds verder uitgeput. Hieronder lees in je hoe je van normale stress uiteindelijk beland in een burn-out. Uiteraard is ieder mens anders en ervaart zijn/haar situatie anders maar dit is een globale weergave van hoe een burn-out ontstaat.

Langdurige stress

De stress neemt de overhand en de momenten dat je kunt opladen en even lekker ontspannen worden minder. Soms is ontspanning in een bepaalde periode of moment wel aanwezig, maar deze zijn te kort om weer volledig te herstellen. Na een vakantie voel je je weer topfit, denk je, maar na enkele dagen val je weer terug in hetzelfde patroon. Doordat het lichaam en de geest zeer sterk is en de klachten nog gering zal je meestal gewoon door kunnen lopen. Misschien ben je je niet bewust van het probleem en functioneer je voor je gevoel heel erg goed. Deze fase kan enkele maanden tot enkele jaren aanhouden zonder overspannen te raken. Afhankelijk van je lichamelijke en geestelijke reserves. 

"Zit je nu in deze fase en wil graag aan de slag met jezelf om te voorkomen dat je je slechter gaat voelen? Kijk dan eens of counseling wat voor je is ga dan naar Counseling of neem direct contact op voor een intake/sessie."

Overspannen

Je bent overspannen. De energie in je lichaam begint op te raken. De hoge cortisol-waarden beginnen zijn tol te eisen. Je dagelijkse belastbaarheid neemt af en je krijgt moeite om al je activiteiten naar tevredenheid uit te voeren. De lichamelijke klachten nemen toe. Allerlei overspannen symptomen kunnen nu de kop opsteken:

Psychische symptomen

  • Concentratieproblemen
  • Angst- en paniekklachten
  • Geheugenproblemen
  • Stemmingswisselingen
  • Neerslachtig
  • Opgejaagd gevoel
  • Nergens zin in hebben
  • Neiging tot verslaving
  • Verward
  • Gevoelig voor prikkels
  • Piekeren
  • verdrietig

Lichamelijke symptomen

  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Gevoel van uitputting
  • Pijn in de spieren (tintelingen)
  • Nek- en schouderpijn
  • Buikspanning
  • Snelle hoge ademhaling
  • Hoofdpijn/migraine
  • Duizelig
  • Beperkt zicht /niet kunnen focussen
  • Oorsuizen
  • Darmproblemen
  • Snelle hartslag
  • Verhoogde bloeddruk
  • Koud of veel transpireren

Dit is een belangrijk moment in het proces. Dit is namelijk het moment dat je concreet gaat merken dat je jezelf door de stress aan het slopen bent. Je moet nu aan de slag met jezelf om heel erger te voorkomen. Dit kan inhouden dat je misschien tijdelijk minder moet gaan werken of op een andere manier de stress vermindert. In deze fase moet je structurele veranderingen in je gedrag aanbrengen om de dagelijkse stress te verminderen. Het is belangrijk om te weten dat je dit niet alleen kunt. Zoek hulp bij de ARBO, een Counselor of psycholoog en ga naar de huisarts. Het verschil met een burn-out is dat het herstel in deze fase, met de nodige rust, zeer snel plaatsvindt. Dat is het goede nieuws!

Echter veel mensen grijpen niet in en verwachten dat het vanzelf overgaat. Of, en dat gebeurd ook vaak ze hebben het zelf nog niet in de gaten. Hoewel in er inmiddels vele lichamelijk klachten zijn en ook het hoofd niet meer altijd wil blijft men doorlopen. Vanwege loyaliteitsgevoel naar anderen, perfectionisme wat hardnekkig is en in de weg blijft staan of omdat men gewoon geen oplossing ziet (schaamte) dus maar doorgaat. Veel mensen komen dan ook in een vicieuze cirkel terecht vanwege de klachten. Weet, wanneer je overspannen bent kun je echter door adequaat in te grijpen ervoor zorgen dat je weer snel herstelt. Zie het als een laatste waarschuwing van je lichaam voorafgaand aan een echte burn-out. 

"Wil je weten hoe je ervoor staat en/of het nodig is om actie te ondernemen, ik help je graag bij het in kaart brengen van je klachten en samen kijken we naar wat er nodig is om weer lekker in je vel te zitten. Hoe eerder je aan de belt des te beter voor jezelf."

Burn-out klachten

De burn-out fase is voorbehouden aan de echte doorzetters. Je bent overspannen (geweest) maar je bent nog niet genoeg hersteld of je zit er nog midden in. Je hebt alle lichamelijke en psychische symptomen maanden of zelf jaren genegeerd. Het lichaam raakt geestelijk en lichamelijk uitgeput. De keuze die je had heb je niet meer, er is geen snelle weg meer terug helaas. Je kunt de klachten niet meer negeren en het beheerst je leven steeds meer. Je staat ermee op en gaat ermee naar bed. De eerder genoemde symptomen zijn in grote mate vaak of voortdurend aanwezig. Vaak zorgen één of meerdere van de volgende burn-out symptomen ervoor dat functioneren niet meer mogelijk is.

Symptomen van een burn-out

  • Angst- en paniekklachten
  • Extreem gevoel van uitputting
  • Extreem gevoelig voor prikkels
  • Nergens meer plezier in hebben
  • Niet meer helder kunnen denken
  • Geen uitweg meer zien in je situatie
  • Depressie

Ondanks de lange aanloop naar een burn-out komt deze toch vaak onverwacht en van de ene op andere dag kun je niets meer. Bam! Soms is het zelfs zo extreem dat mensen ineens zo verward zijn dat ze niet meer zelf thuis kunnen komen of zelfs letterlijk instorten. Het lichaam heeft al maanden en soms zelfs jaren subtiele signalen gegeven. Deze zijn structureel door jou genegeerd en daarom geeft het lichaam nu signalen die niet meer te negeren zijn. Hoe belangrijk je taken in het dagelijkse leven ook zijn. Nu moet je aan de slag met je burn-out maar vooral met jezelf. En dat zal niet altijd meevallen. vaak is het een proces van maanden. In de meeste gevallen herstel je redelijk en kom je er sterker en wijzer als mens uit.

Maar pas wel op. Je bent vanaf nu gevoeliger geworden en je zult merken, nu je weet wat het is, je misschien sneller last hebt van stresssituaties. Neem jezelf serieus, gooi het roer om en werk aan jezelf. Anders steven je opnieuw af op een burn-out en kun je weer van voor af aan beginnen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee! 

"Wil je nu aan de slag en iets doen aan je klachten waardoor je weer rust en ontspanning ervaart? Dan is counseling bij uitstek geschikt. Ga naar: Counseling"