Laden...

Succes

→ Winkelwagen bijgewerkt

Info

→ Winkelwagen bijgewerkt

Succes

E-mail verzonden!

Fout

E-mail niet verzonden!

Fout

Artikel niet meer op voorraad!

Fout

Succes

Succes

Fout

Stress & Burn-out

Een burn-out wordt steeds vaker genoemd in de media als de nummer 1 beroepsziekte van dit moment. En de cijfers liegen er niet om: maar liefst 14 procent van de Nederlanders heeft burn-outverschijnselen, gemeten in 2016 (CBS, TNO) 

Stress en cortisol

Een burn-out ontstaat door langdurige stress. Wat maakt dat stress zo slecht voor ons is?

Kort gezegd: Dit heeft te maken met het stresshormoon 'cortisol', die in de bijnier wordt aangemaakt. Dit hormoon helpt om de betekenis van een stressvolle situatie (lichamelijk of psychisch) in te schatten en een handige strategie te verzinnen om een dreigend probleem op te lossen. Dit kost energie (adrenaline komt bijvoorbeeld vrij om het lichaam alerter te maken).

Cortisol zorgt er dan voor dat dit verlies van energie weer wordt gecompenseerd. Niets aan de hand dus. We hebben zelfs een beetje stress nodig. Gezonde stress houdt je scherp en alert. Maar wanneer de werking van cortisol onder druk te komt staan, blijft het cortisolniveau hoog en dat heeft lichamelijke gevolgen. Je bloeddruk stijgt, je stofwisseling raakt ontregeld, je afweersysteem krijgt het zwaar en – heel belangrijk – je slaapt slecht.

Als je cortisol hoog is, kom je niet in je diepste slaap terecht. En die slaap is juist bedoeld om te herstellen. Dan zit je een vicieuze cirkel waar zelf niet meer uitkomt. Je raakt uit balans en op den duur burn-out.

Wil je het verloop van een burn-out weten?

lees dan hier hoe dit proces verloopt en hoe je een burn-out kunt herkennen en voorkomen.

Van stress naar burn-out!